حقیقت جو

در محور توحید گفتن و نوشتن و خواندن

حقیقت جو

در محور توحید گفتن و نوشتن و خواندن

آزادی غربی و آزادی اسلامی

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۳۸ ب.ظ

*⭕️آزادى و دموکراسى در قاموس اسلام و غرب* 

🔽 در تاریخ مى‏ نویسند :         کوروش وقتى که وارد بابِل شد با این که خودش دین دیگرى داشت (مدعى‏ اند که حتى خدا پرست هم بود) ولى مردم را در دینشان آزاد گذاشت .

🔽 یعنى بت‏ پرست‏ها را در بت‏ پرستى، فرضا چوب پرست‏ها را در چوب پرستى و حیوان پرست‏ها را در حیوان پرستى آزاد گذاشت و گفت هر که هر کار مى‏ خواهد بکند، من کارى به او ندارم. 

🔽 در معیار غربى کوروش یک مرد آزادیخواه است، 

همچنان که مى‏ گویند یکى از ملکه‏ هاى انگلستان (شاید ملکه ویکتوریا) وقتى که به هند رفت و مى‏ خواست به یکى از بتخانه‏ ها وارد شود، به احترام آن بتخانه اگر دیگران جلوِ صحن آن بتخانه کفشها را در مى‏ آوردند او از سر کوچه کفشها را درآورد که من مى‏ خواهم به عقیده انسانها احترام بگزارم.

🔽 ولى ابراهیم خلیل چه کرد؟ آیا ابراهیم خلیل به این عقیده، که اینها عقیده نیست زنجیر است، به این زنجیرهایى که عادات سخیف بشر به دست و پاى او بسته است احترام گزارد؟

 🔽 خیر، بلکه رفت بتها را در خلوتى شکست، تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت، 

اول این فکر را در مردم القاء کرد- عملا یا قولا- که این بت بزرگتر کوچکترها را زده، کشته و خرد کرده است، 

🔽 کارى کرد که همین امر منشأ تفکر در مردم بشود، به خود باز آیند،

*به تعبیر قرآن: فَرَجَعوا الى‏ انْفُسِهِمْ‏ یعنى به خود باز آمدند.*

 ابراهیم آنها را به خودآگاهى رساند، خودآگاه و خود شناسا شدند، فکر کردند.

🔽 با معیارهاى غربى کار ابراهیم خلیل بر ضد اصول آزادى و دموکراسى بوده، چرا؟ 

زیرا مى‏ گویند تو چه کار دارى، هر کار دلشان بخواهد انجام مى‏ دهند.

🔽 اما با منطق واقع و حقیقت، ابراهیم به این وسیله غل و زنجیرها را از گردن یک ملت باز کرد و رهایشان کرد.

🔽 احترام به بشر و حیثیت ذاتى بشر ایجاب مى‏ کند که این زنجیرها را که به دست خود بسته است باز کنیم نه اینکه چون بشر به دست خود بسته است پس لازم الاحترام است.

🔽 ما عمل ابراهیم بت‏ شکن و موسى که گوساله سامرى را آتش زد  و عمل رسول خدا را که بتها را شکست و دور ریخت تصویب مى‏ کنیم 

🔽 نه عمل کورش یا ملکه انگلستان و یا دولت انگلستان را که به بت‏ پرست‏ها اجازه بتخانه مى‏ دهد و نام این عمل زشت را آزادى‏خواهى و دموکراسى‏ مى‏ گذارد. 

اینها از لحاظ سیاست به مفهوم امروز صحیح است اما از لحاظ بشریت غلط است.


 ◀️ مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (آینده انقلاب اسلامى ایران)، ج‏24، ص: 348-347- ج‏20 ؛ ص553-  با تلخیص و ویرایش جزئی-.

  • مهدی آقابزرگی شاره

آزادی غربی و اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی